24 Apr 2010

Kata 1Malaysia tapi masih ramai orang Malaysia bukan Melayu yang tak tahu cakap bahasa Malaysia ! Apa kes ?




I bercakap berdasarkan pengalaman. I menulis berdasarkan pemerhatian. Dah terang lagi bersuluh, bukan i sahaja malahan rakan setugas yang bekerja sama tempat dengan i pun naik bengang sampai cakap ' Ni dah tahap melampau ni kalau duduk Malaysia, tapi bahasa Malaysia langsung tak tahu.. Memalukan..'






1Malaysia satu idea yang bagus.. tapi..






Kebanyakan rakyat Malaysia yang bukan Melayu 90% boleh dikatakan tak faham bahasa Malaysia. Ya, mungkin mereka paham, tapi hanya berapa kerat perkataan saja mereka tahu. Kerja i tiap hari kena call orang dari setiap negeri dari Melayu ke Cina Ke India.. Makin hari i kerja sebagai penemuduga ni semakin hari i semakin mengenali rakyat kita.. Rakyat Malaysia.. Dan i rasa malu.. Malu sangat..






Cuba u fikir seperti yang i fikir, sedangkan orang Nepal dan Bangla yang baru menetap kat Malaysia pun dengan mudah petik jari berapa bulan datang ke negara kita dah paham bahasa Malaysia dah boleh pot pet pot pet dalam bahasa Malaysia.. Ini kan lagi rakyat Malaysia yang ada ic warganegara Malaysia tapi langsung tak tahu cakap bahasa kebangsaan kita..





Buah epal yang lazat.. Tiada kaitan.. hehehe






Berdasarkan pemerhatian i, majoriti rakyat berbangsa Cina 80% tidak boleh berbahasa Malaysia dan untuk India pulak hanya dalam 1o% je.. Kadang2 i rasa geram sangat.. Bahasa Malaysia dorang tak paham, inikan lagi bahasa inggeris.. Asyik2 ayat yang keluar dari dorang ' Saya mau cakap cina saja.. Saya tak paham melayu.. tetttt!! Tiba telefon dimatikan... Kalau seorang dua i dapat kes macamni tak apa.. Macam i cakap, 80% semua macam ni.. Rakyat Malaysia beb.. Yea, rakyat kita ! Bukan banglaa ataupun Nepal ataupun epal... Apa kes ?? Kata 1Malaysia !




14 comments:

  1. ouch.. saya setuju itu yang 1 malaysia itu.. ahaha.. kekadang terasa cam dok kat oversea plak.. bercakap speaking.. bukan ke bahasa ibunda kita bahasa melayu.. biar lah sesama melayu bercakap dalam bahasa melayu.. saper setuju?? aha.. tup2 kantoi reti bahasa melayu.. aduyai.. tepuk dahi dah.. hahaha..

    ReplyDelete
  2. betul ! sedangkan menteri dalam parlimen pun tak fasih berbahasa Malaysia apa lagi la rakyat. Ni kita nak cari kerja sibuk dok nak belajar bahasa lain baru diterima masuk kerja. apa kes? bahasa Maysia dn Inggeris je sudah la. Haihh I tak suka betul perkara ni

    ReplyDelete
  3. masih x tercapai 1msia tu.
    sbenanye patut dr dlu da 1 msia.

    ReplyDelete
  4. semangat asabiyyah kebanyakan kaum cina ini menebal..
    depa kebanyakanya tak suka melayu sejak dari awal kemerdekaan...
    contoh :-
    pergi je lah cari kerja dekat kl yang di dominasi oleh mereka seperti mall di pusat2 bandar, confirm tak dapat...
    sebab mereka lebih senang kerja dengan kaum mereka..dan lebih senang berinteraksi sesama meraka di dalam bahasa mereka..

    kerajaan patut lebih menekankan pengunaan bahasa melayu untuk memupuk kembali semangat kekitaan rakyat malaysia seperti di awal 70,80,90 an ..
    contoh ramai artis kita dari kalangan bukan melayu yang terkenal...
    seperti alleycats,chrish vandham,gingerbread,francisca peter

    p/s :sebarang kesalahan nama atau,kepahaman ayat amat dikesali..

    ReplyDelete
  5. cik cahaya : betol2. apa nak jadi la spesis macam ni. rasa macam nak anto p negara masing2 balik baru tahu. haihh

    ReplyDelete
  6. hudhud : betol beb i pun setuju. kebanyakan nak extra language dalam bahasa china apa kejadah ? kita sekarang malaysia ke negara china ? musykil

    ReplyDelete
  7. ery : dulu dah ada tapi bukan satu malaysia. tapi negara bangsa apatah.. huhu

    ReplyDelete
  8. anon : i sangat setuju dengan pendapat u. idea yang bernas. thanks untuk komen u ok :)

    ReplyDelete
  9. bayangkan bila masuk klinik, asyik-asyik org 'C'...
    cakap melayu sepatah haram tak tau... bukan je yg tua, yg muda pun x tau bahasa melayu...x sekolah ke???

    sampai bos aku kata...""dah macam hong Kong!!!!"

    ReplyDelete
  10. ermm. u tahu takpe. tapi seriously kebanyakan dari dorang tak tahu cakap melayu i sangat sangat terkejot =.='

    ReplyDelete
  11. hmm..mmg btull pun apa yg dkatakan tuh..pape pun.aku lg suka kalo kta igt kat kwn2 kita yg masih ada walaupun bukan melayu tp masih pandai bertutur bhs melayu dgn fasih malah menghormati budaya kta..kpd 80% msykt yg "tuttt" tu..amik la iktibar drpd 20% yg menjadi ikon 1malaysia..harap cepat2 tercapai wawasan 1malaysia nihh.. =)

    ReplyDelete
  12. yeaa betol. semoga 1malaysia dpat dicapai dengan segera.. hoi hoii yang tak tahu bahasa malaysia tu, cepat2 laa anda sedar yang kita semua duduk kat malaysia patutnya wajib tahu bahasa malaysia taw

    ReplyDelete

Sebijik komen dari anda memberikan satu kepuasan impak maksima yang sangat superb. Terima kasih :)



We're specialized in Potrait & Wedding Photography!
If you're searching for a reasonable price and good quality of photographer,
you are right by choosing us! Quality is our priority :)
Click at the image below for direct to Faridisim Photography Facebook