2 Jan 2010

Perbezaan antara Relaxing dan Rebonding rambut ?

Baru-baru ni, aku sibuk google search pasal perbezaan antara rebonding dan relaxing hair. Aku rasa macam rambut aku ni dah serabai sangat dan panjang. Bertambah la kehodohan aku macam ni. Ops tidak ! Aku mesti lakukan sesuatu ! hahaha. Tiba2 aku teringin pula, dalam masa terdekat ni nak try rebonding pulak supaya nampak lebih kemas n senang sikit nak jaga rambut. Lepas tu, aku search punya search pasal rambut ni aku terjumpa la pasal relaxing hair. Sebenarnya, aku sendiri pun tak tahu apa tu relaxing hair. Apabeza die dengan rebonding ? Bukan sama ke ? Aku try cari jawapan dan antara jawapan dia ialah :

Hair Relaxing : Rambut akan kelihatan lebih natural dan mempunyai volume. Nampak macam original rambut korang lurus. Dengan relaxing hair juga, rambut korang takkan kelihatan lurus gila macam direbonding. Selain tu juga, harga relaxing hair ni murah sikit berbanding rebonding rambut.. Relaxing hair ni selalunya sesuai untuk orang2 kulit hitam disebabkan rambut dorang terlalu menggerbang. Selain itu, relaxing hair ni juga sesuai untuk orang yang rambut die tipis sebab rambut korang mempunyai volume yang tak menampakkan sangat rambut kita sikit dan tipis. Kat atas ni antara contoh kesan daripada relaxing hair. Nampak macam original dan tak terlalu lurus kan ?


Hair Rebonding : Macam kat gambar atas ni, rambut korang akan nampak macam tak ada perasaan. haha. Sebab apa erh ? Sebab beza dia, bile direbonding, rambut korang memang cantik dan kemas cuma rambut korang akan terlalu lurus dan menampakkan muka korang kelihatan cengkung je. Semestinya, rebonding ni bukan yang terbaik untuk orang yang mempunyai rambut sikit dan tipis. Sebab, ianya akan membuat rambut korang nampak bertambah tipis dan sikit. Selain itu juga, rambut korang akan nampak penyek. Bukan aku yang cakap, tapi hasil kajian yang aku dapat majoriti mengatakan macam tu. Rambut korang juga tidak akan mempunyai volume berbeza dengan hair relaxing. Harga juga lebih mahal macam yang korang tahu la. Hair rebonding ni sebenarnya sangat sesuai bagi orang yang mempunyai rambut panjang dan tebal, so dat rambut korang memang akan nampak lawa gile dengan rebonding ni.

So conclusion, kalau rambut korang tipis, baik korang buat hair relaxing dan jika rambut korang tebal baik sekiranya korang buat rebonding supaya rambut korang tak nampak terlalu tebal dan terurus. Rambut aku sikit dan tipis so mybe, aku akan buat hair relaxing. Tengok la dulu, kalau baget mencukupi. Kan dah kata aku tanak boros2 dah. hahaa...


35 comments:

  1. hehe..yup2 sokong sesngt!!!
    relaxing hair kalo org rmbut tebal n pnjg cm aky agak2 sesuai x???

    skg nie aku rebonding jerk...senang nk jg...

    ReplyDelete
  2. rambut itu mahkotakan untuk kamo;)

    first time masuk blog kamu;)

    ReplyDelete
  3. kitre tgu rambut 2010 eda ! haha

    ReplyDelete
  4. zaza : kalau tebal, aku preffer rebonding lagi elok. sebab kalau relaxing macam tak sesuai je. Yela kalau tebal rebonding lagi cantek n rambot korang pun nampak lebih kemas :)memang betol rambot senang jaga lau rebonding.

    ReplyDelete
  5. zuewairy : yea, for sure. rambut itu mahkotaku ! :D

    ReplyDelete
  6. amelia : we, good idea gak tuh. aku pun nak tgu gak a macam ni ! hahah

    ReplyDelete
  7. hehe.. ku blog sempat nk gi saloon.. tingin lak

    ReplyDelete
  8. relaxing tu wape inggit kat saloon??da survey?

    ReplyDelete
  9. huh~ akak penah uat curl hair.. tapi.. rimas dan serabai rasa, so rebonding lek.. now.. okie sudah.. malas nak rebonding,cukup dah natural hair.. merusak tambut jerk.. huh~ guna shampoo sudah.. ehe~ seb apat rambut yang natural gitu.. cewahs.. :p

    ReplyDelete
  10. Jard The Great : haha. mesti pergi salon ! :D yeaa, supaya rambut cantek selalu. haha

    ReplyDelete
  11. L3onydus : tak survey lagi la. around next week i'll survey how much untuk relaxing ni. hehe :D

    ReplyDelete
  12. kak wati : haa. taw tape, buat curly merimaskan woo. bek natural or straight je kan. haha :D

    ReplyDelete
  13. kalo da wat gtau ar misz edaolala..hehe..nk tgok.;-p

    ReplyDelete
  14. L3onydus : yea for sure akan bagi korang sume tgok ok ! :D hehe

    ReplyDelete
  15. saya penah buat relaxing hair. mmg murah tapi tak tahan lama sangat berbanding dengan rebonding! Tapi yang pastinya saya sukakan relazxing hairr!! tapi agak sulit jugak nak jaga tu sebab kena rajin sikat masuk kat dlm rambat hujung2 tuh.
    nice info dear!!

    :)

    ReplyDelete
  16. Myraa : yup2. relaxing hair tak tahan sangat macam rebonding. tanks for sharing too dear :)

    ReplyDelete
  17. Nice information stated. Thanks for letting us know. Visited with clicks.

    Regards from cr3ap
    http://cr3ap85.blogspot.com/

    ReplyDelete
  18. relaxing ni harga agak2 brpa eyk?nk buat la...mcm bes je kan..

    ReplyDelete
  19. salam, sy nak tye klu dh buat rebonding atau relaxing bleh pki gel atau wax x nk wat style kt rambut, ke x boleh? sy ni laki...

    ReplyDelete
  20. relaxing hair nie tahan brapa lama ek ?

    ReplyDelete
  21. i br je buat relaxing 2 hari lepas...mula tu nak rebonding jer but then my stylist rekemen wat relaxing je coz rambut ciput...
    rambut nmpak more natural...suke...
    i buat kat saloon rm200..(cam kena kapak je)
    proses tak lama..x sampai pun 2 jam compared to rebonding..
    bila masuk hari kedua rambut i dah berombak skit tp hby ckp dia suka .....nmpak ada volume...kita tgk berapa lama relaxing boleh tahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. rosak tak rambut after tu? ada rasa kering? gugur? kat mana yang best yek? berapa lama tahan?

      Delete
    2. anymous! now rmbut mcm ner?? da bln 9 neh masuk bulan 10? rambut ok x?

      Delete
  22. ok erk relaxing hair.. sbb ingat nk cuba lah...
    rebonding dh selalu. rambut sy pun tipis jew.

    ReplyDelete
  23. rambut saya panjang dan nipis, tapi rambut saya tak nampak berurus dan juga kurang shinning. lagipun rambut aq gugur... aku rasa macam nak buat relaxing, tapi aq nak rambut aq tahan lama dan juga shinning..
    apakah solution untuk masalah rambut saya....????

    ReplyDelete
  24. Terime kasihhhh bagi info..bergune sangat2 ni....

    ReplyDelete
  25. Thanxx kasi info..berguna sangattt ni..

    ReplyDelete
  26. just for sharing....actually dah survey psl relaxing hair,..actually dia sesuai utk smua especially utk mereka yg berambut nipis and rambut nmpk lbih natural berbanding rebonding..so i dah tya hrge,.utk rmbut paras bahu die charge rm130 hmm ok kot kan...jom cube uolsszz :)

    ReplyDelete
  27. adakah rambut rebonding terjejas sekiranya meletakan serum atau minyak zaiton atau syampoo khas.adakah perbezaan rebonding murah dengan mahal,apakah tempoh yg boleh letak serum or minyak zaiton or syampoo.adakah rebonding murah akan terjejas sekiranya memakai serum or bahan yg saya tuliskan.

    ReplyDelete
  28. adakah rambut rebonding terjejas sekiranya meletakan serum atau minyak zaiton atau syampoo khas.adakah perbezaan rebonding murah dengan mahal,apakah tempoh yg boleh letak serum or minyak zaiton or syampoo.adakah rebonding murah akan terjejas sekiranya memakai serum or bahan yg saya tuliskan.

    ReplyDelete
  29. adakah serum or minyak zaiton or syampoo khas rebonding akan menjejaskan rebonding,berapakah tempoh yg boleh pakai serum or minyak zaiton or syampoo khas rebonding,apakah perbezaan rebonding murah dengan rebondng mahal,adakah rebonding murah akan terjejas apabila pakai serum or minyak zaiton or syampoo khas.Harap respond..Thanx

    ReplyDelete

Sebijik komen dari anda memberikan satu kepuasan impak maksima yang sangat superb. Terima kasih :)



We're specialized in Potrait & Wedding Photography!
If you're searching for a reasonable price and good quality of photographer,
you are right by choosing us! Quality is our priority :)
Click at the image below for direct to Faridisim Photography Facebook