18 Apr 2010

Staff RapidKL tak kira lah bas ke ataupun LRT banyak yang tak beradap ataupun KORANG AJAR !


pffftt... Shy shy..





Tadi i naik LRT. I dikejutkan dengan satu adegan antara 3 orang banglaa dan juga seorang staff LRT RapidKL di Masjed Jamek yang berbadan gemuk sedang menengking mamat2 bangla ituu. I rasa kesian dengan mamat bangla tu dan i rasa macam nak sepak lelaki melayu yang langsung tak ada adab itu lagi2 si kurang ajar tu adalah staff RapidKL lagi i rasa macam nak baling ketang goreng yang i cicah dengan sos tu kat muka dia. Sumpah, i 80% i bencii dengan pekerja RapidKL tak kira bas ataupun train yang majoritinyaa langsung tak beradap.






Lelaki bangla tu terlupa ambik baki duit dia. So lelaki gemuk yang biadap dan berbangsa melayu itu tiba2 keluar dari pintu dan menengking mamat bangla tu ' Takkanlah aku nak teriak panggil hoi hoi untuk kau ambik baki duit ni ? Aku dah panggil kau datang laa.. bla blaaa.. Ya allah sangat kurang ajar. Itu satu.. Satu lagi kes..







Kawan si bangla ni lagi sorang tak reti naik train mybe pertama kali dalam hidup dia kot. hee. Dia tersekat bila dah masukkan tiket tu tak reti nak tolak benda besi tu. Then si gemuk kurang ajar dan tak beradap itu, terus menengkin macam orang kena rasuk.. ' Woiii !! Tolak laa besi tu lepastuh kau blaaa.. Blaaa cepat sikit.. Blaaa laa !! ' dengan menunjuk muka marah dan tangan menunjukkan tanda blaaa...






Now u dapat bayangkan tak apa i rasa ? Kalau i jadi banglaa tu i memang direct sound.. ' Kau tak reti ke cakap elok2 ? ' tapi mungkin disebabkan dorang rasa diri dorang menumpang kat negara orang, dorang hanya diam dan berlalu.. I rasa kesian sangat dekat dorang. Dorang pun manusia.. Bukan kambing atau lembu.. Tahulahh dorang miskin.. Tapi tak patut kita layan macamtu la gemuk ! Sumpah time tu i sangat bengang dan i terlepas cakap dengan kuatnya disebelah si gemuk tu.. KURANG AJAR !!







I lagi prefer naik metrobus dari rempitKL.. Pfftt...





I tak tahu dia sedar atau tak.. Tapi kalau sedar bagus sangat.. Patutlah malaysia antara negara penduduk paling kurang ajar dalam Readers Digest disebabkan perangai orang dan makhluk jenis macam ni.. I sangat panass dan sangat bengang dengan manusia bersikap begini. Langsung tak tahu hormat orang.. Tak kira la dia miskin ke buruk ke huduh ke bangla indon ke.. Kita manusia sume sama je..





Conclusion kat sini, sekali lagi pekerja RapidKL dah membuatkan i rasa sangat upset dengan mereka. Lepas kes waktu i kat sekolah dulu waktu i dengan kawan2 tidak dibenarkan naik bus Rapidkl sehinggakan kami membuat aduan.. I nak buat lagi aduan untuk mamat banglaa ni.. Kau tunggu laa gemuk aku akan pastikan kau dipecat. I hate u !






p/s : I lagi suka naik Metro walaupun terpaksa berhimpit dengan mamat banglaa dari naik bus RapidKL yang majoriti pemandunya kurang ajar dan angin satu badan.. I dan fedup dengan pengalaman i dengan pemandu RapidKL sejak dari sekolah lagi. SHY wif RapidKL.. pffftt..





27 comments:

  1. erk, metrobus pun kita xsuka..paham2 je lah sbb apa..n quite scary kalo naik sorg2,sampai fobia.. rapid,kebanyakan yang kureng hajo nih, yang bas bandar..kalo tempatan (kwsn rumah kt lah) okey je..kita rasa, dlm byk2 driver bus yang plg best pernah kita naik, rapid Penang..bkn kl, Penang.. sangattttt baik ada driver bus tuh..

    ReplyDelete
  2. whoaa!mmg kurang ajar itu gemok!buat aduan,,xsuka org mcm ni mncemarkan nagara!ingat bangla tu binatang ke??

    ReplyDelete
  3. tak berpelajaran dorg tu
    ingat bagos sgt
    huhu~
    dorg mostly muke ketat.
    masalah pe tah

    ReplyDelete
  4. pena de skali ak naik bas rapid KL balik skola.dlm bas tu rmai.so,rmai la tekan loceng tuk brenti en.loceng bunyik la byk kali.driver tu fedup then tana brenti kowt.driver tu ta brenti 4 bus stop kowt.sian makcik tua pkai tongkat trus bas jalan jauh.ak rase na pkul da driver tu.ngeh.

    ReplyDelete
  5. banyak gak komen -ve pada rapidKL nie...
    mcm truk je...

    ReplyDelete
  6. eishhh! teruk gila pekerja ni. sememangnya aku pun berpengalaman jugak dgn pekerja rapid kl yang kurang hajo ni. faridah, kalau aku jd kau, dan dan tu jugak aku ckp dkt si gemok tu, "bang, tolong beradab sopan sedikit. ni dekat public. evendo diorang tu pendatang asing, diorang still manusia mcm abang jugak. so tolonglah berbudi bahasa" lepas tu aku senyum then terus blaa.
    perhh, kurang hajo. haha. aku pulak yang overrr. :P

    ReplyDelete
  7. :( b nk sayang kene pecat ke? huk3. "gemok" tu senstve huk3

    ReplyDelete
  8. haha..orang tuh sorang jer kot. aidi-safuan selalu naik rapid kl okay jer. :)

    ReplyDelete
  9. rapid KL memang teruk doh. driver banyak yang emo !

    ReplyDelete
  10. setakat ni xde lagi pengalaman buruk ngan staff pengangkutan awam ni (kecuali teksi). mungkin sebab aku jarang2 naik kot.

    ReplyDelete
  11. rossoneri : okey macamtuh i nak pindah penang bia dapat naik bus rapid penang. heheheh :D

    ReplyDelete
  12. e~car182 : betol ! i stuju. binatang pun tak patut gak dilayan macamtuh. cis ! panas ni panass ! arghh !

    ReplyDelete
  13. Ery Farieha : yup betol kata u. rasa macam nak carik skru yang boleh wat muka dorang longgar sikit je an. hee

    ReplyDelete
  14. Syaa : kau pukul je sampai dia mampos.. aku pun pernah gak rasa pengalaman tu. kesian duh kena jalan jauh sume orang.. siot gila !

    ReplyDelete
  15. meniti senja : mostly dari rapidkl banyak yang tak ok dari ok. pendapat i laa..

    ReplyDelete
  16. ju : kalau laa aku terpikir lama aku buat da beb. geram aku geramm.. haihh manusia manusia..

    ReplyDelete
  17. farid : ler apa kaitan pulak dengan sayang. sayang slim je b tngok :p hee

    ReplyDelete
  18. aidi-safuan : bukan sorang je u tapi da ramai da i tengok perangai camtuh..

    ReplyDelete
  19. hudhud : betol ! dorang mybe waktu teen dulu dorang masuk geng emo punk kot tu yang emo semacam tu. ahahha

    ReplyDelete
  20. parkair : so, kalau nak rasa lepas ni try la naik rapidkl ok :) heee. dorang banyak yang tak ok.. zzz =.='

    ReplyDelete
  21. haha.btulllllllllll!!!!me too!igt lg masa kta tunggu bus ra*** lps skola kan..ada ke patutt dia buat mcm tu kat kta??tergamam aku buat seketika.ishk2!kta rakyat m'sia pun dpt layanan mcm ni,apatah lg encik2 bangla yg jd mangsa dlm entry kali ni..sedih la..ni dh cukup utk menunjukkan identiti negara kta kpd org negara lain..x ksh la depa dr negara 1st class or 3rd class..yet it still matters aite??kta as a developing country sepatutyne tunjuk teladan yg baik kat encik2 bangla atas nih,br la dia pun akan respect kta skit..hmm..harap pengalaman faryd ni dpt djadikan iktibar oleh kta semua..n i will never forget dat bus driver who dump us by the road side!!!gggrrrrr!!! >.<

    ReplyDelete
  22. hm...
    inilah dinamakan,KEKURANGAN AJAR...
    sepatutnya
    kerajaan patut menubuhkan sebuah agensi/jabatan pemantauan kelakuan para staff2 ini...

    sebab,mereka adalah cermin kepada semua rakyat malaysia terhadap warga asing di malaysia..
    kalau baik layanan mereka,baik lah presepsi meraka terhadap seluruh rakyat malaysia...

    aku rasa kalau ada penubuhan agensi seperti yang aku cadangkan itu..
    confirm kita akan menjadi negara paling harmoni...secara tulusnya..
    bukan seperti yang dimomokan di media massa..

    p/s :kesalahan tatabahasa dan penyampaian adalah amat dikesali..sebab saya budak baru belajar mengkritik.. =)

    ReplyDelete
  23. setuju dengan anda semua :) thanks sebab tinggalkan komen yang membina. huhu :)

    ReplyDelete
  24. hai..slmt mlm..sy trima if pemandu kurg ajar brpndu pd ur story..apa kata u belajar perbezaan rapid n metro dgn lbh detail..kaji btl2 ttg konduktor ke driver direct kn layan penumpg ke tak ke....kdg2 sy tgk..penumpg yg lbh2..mmg sah2 jln jem...dia kata rapid lembab..mmg dah sah2 tmbg dh dikuat kuasa..tnya soalan yg bodo yg sama hari2 nek..kdg2 mesin ticket tu yg lembab..tp penumpang x gheti nk sabo..dah sah2 siap tampal tmbg x dikembalikn..tp penumpg yg otak kat lutut (lbh kurg driver tuh) byr gak lbh..pastu buat aduan..sy rs r..sume org ingt bas tuh mcm lrt..setiap bus stop nk kena stop even penumpg yg x sdr dri gak tuh xde pun signal kata nk nek..bus stop tu SBNRNYA tmpt mngmbil n menurunkn penumpg..if ADA jer.. x perasan ke..ramai penumpg dok berdiri kat luar bus stop..bkn ke ptt kat dlm..cmne bas nk msk stop so jln x jem? cmne bas x lembab if penumpg x gheti beratur ms msk bas?cmne x lembab if laluan bas sume org bedal? kalu nk profesional..kite ptt gune en @ cik@ puan @ yg sewaktu dgnnye..bkn abg @ akak..yg agak cenderung nk bermnja@gedik..tu yg ramai rakyat msia bersifat x matang..aku hrp2..org2 yg cm ko ckp nie@ yg suke tabur pasir dlm periuk nasi org nie..dpt blsn yg sama br dia tahu betapa dungu dan busuknye hati dia.. wasalm ;) ps- cmne nk tegur rata2 penumpg yg x perasan dia betul sgt n rakyat yg suke2 parking smpi laluan sempit..cuba cri penyelesain menyeluruh cik menteri pengkritik bebas yg menyempurnakan semua pihak..plzz use ur intelligent..jgn takat berani adu pemandu je..ke takut terkena dri sendri..

    ReplyDelete
  25. fuhh panjang. haha. thanks for dropping ur comment encik anon :) tapi i agak pelik laa, u ni pemandu rapidkl ke ? haha. Itu satu, dan lagi satu i nak tanya u, yg u dah baca ke entry i ni berfokus kepada apa ? Bukan pemandu rapidkl or metro tapi kepada mamat bangla dan penjaga tiket di train lrt. Btw, thanks sebab beri komen seperti di atas. ehehe. Eh kejap btw apa kaitan busuk hati dengan entry dan komen di atas erh ? I rasa kalau mengikut entry, dia lebih kepada kekurang ajaran. Apa2 pun thanks membanyakkan komen i. Wasalam.

    ReplyDelete
  26. rilek2..jgn mrh2..staff2 rapidKL bkn sume prangai truk..sme laa jgk ngn staff2 syrkt laen..ni sume atas dri sndri..buruk org kte nmpk..bruk sndri org laen nmpk..tul x???? renung2kn dn slamat beramal..huhuuu ;p (-staff rapidKL-)

    ReplyDelete
  27. Slam knal semua.
    I faisal budak indon.
    Bukan cuman rapid aja.
    Tp metro pun juga ada yg kurang ajr dia punya pembantu drivernya.trus trang q pun masih gx bs terima,bila2 I jumpa dia.I mo hajar dia habis2an.tx kira dia orang melayu ke ,orang mana ke.low I tengok dia orang sini asli.
    Nah critanya gini
    pada wktu petang I & seorang temanku naq prgi ke thestore sungai buloh. hujan turun kuat sekali.
    Jadi I tx seberapa nampak bas itu nomor berapa&tujuan kemana.
    Kemudian q tanya dia baik2 thestore bang,iya dia jawab si kuli driver tu.
    Taq taunya dia lalu damansara damai.
    &aq perhatiin lama2kelaman I trasa ini kan jalur pergi kl bukannya sungai buloh.ngam dekat traviklight dengan rasa geram seorang kawanku mendatangi asisten driver tu.dimaki2nya ia ma temenku.tp dia bukannya minta maaf malah membantah2 tnpa berasa brsalah sedikitpun,kemudian dia mengambil tali pinggannya dan tnpa kusadari tali pinggang ada semacam paku2nya.dikibasnya tali tu kekawanku berkali I sempat membantu sayang dah terlambat bas tu sudah mula brjalan.
    Tanpa kusadari tx taunya banyak luka dibadan tangan dan leher kawanku.semacam bekas tertusuk2 paku besar.drahpun mula bercucuran dibadan temanku.I pun sempet kna juga dekat lengan dan ibu jari tp cman sedikit.
    & sayangnya aq tak sempat tengok no flat bas tu.
    Yang I ingat cuma muka driver ama asistennya.
    Trus trang I belum bs trima tntang kejadian tu.

    ReplyDelete

Sebijik komen dari anda memberikan satu kepuasan impak maksima yang sangat superb. Terima kasih :)



We're specialized in Potrait & Wedding Photography!
If you're searching for a reasonable price and good quality of photographer,
you are right by choosing us! Quality is our priority :)
Click at the image below for direct to Faridisim Photography Facebook