13 Apr 2011

Tahukah anda apa itu LIBEL PER SE aka FITNAH ? Blogger wajib tahu ni :)



Assalamualaikum.


I tak tahu nak membebel dengan siapa. So baik i membebel dekat dalam blog ni apa benda yang i dah study untuk exam. Kalau tak membebel tak best. Dalam masa yang sama boleh sharing kan :) Ok, now here we go..





Sebenarnya, dalam penerbitan apa2 majalah, blog, newspaper ataupun apa2 jenis penulisan penyiaran, there are two types of libel which is Libel Per Se and Libel Per Quod. LIBEL MAKSUD DIA FITNAH YA KAWAN2. Libel Per Se maksud dia fitnah yang jelas dan nyata ataupun dah terang lagi bersuluh. I bagi contoh macam bila satu majalah ataupun newspaper tu telah menfitnah orang yang dinyatakan dalam akhbar yang dia tulis tu dengan terang2 dan telah menyebabkan reputasi dia dan nama dia menjadi buruk. Libel jenis ini adalah libel yang sangat serius sebabnya libel ni dia secara terang-terangan menuduh seseorang itu.



Next, orang yang telah difitnah secara LIBEL PER SE ini pun sebenarnya tak perlu untuk membuktikan apa2 sama ada dorang ni mengalami kecederaan ke, kehilangan wang ke ataupun reputasi dorang dah jatuh sebabnya fitnah yang dikenakan adalah totally sangat2 terang dan tiada bukti yang kukuh. So, kalau naik mahkamah pun orang yang dikenakan tuduhan fitnah ni akan menang.


Libel Per Se ni jugak terjadi bila dalam penulisan tu, wartawan ataupun blogger yang menulis menggunakan phrase ataupun apa2 ayat yang melabelkan seseorang tu dengan panggilan yang teruk. Contoh macam pencuri, penipu, kawan penjenayah dan sebagainya. So now u got what i mean ? :) hehe. Bukan berkaitan phrase je tau, libel per se ni juga terjadi bila ada beberapa words berunsur politik, agama, bangsa dan jugak boleh dalam words berkaitan profesion tertentu dalam satu pekerjaan tu.



Untuk Libel Per Quod, next entry i explain :D Penat nak explain dalam malay sebab baca dalam bi. Ayooo..



So, lepasni wahai blogger, janganlah guna words2 killer ni yaa. Nanti u guys boleh disabitkan kesalahan dengan Libel Per Se ni. huhuhu

2 comments:

Sebijik komen dari anda memberikan satu kepuasan impak maksima yang sangat superb. Terima kasih :)



We're specialized in Potrait & Wedding Photography!
If you're searching for a reasonable price and good quality of photographer,
you are right by choosing us! Quality is our priority :)
Click at the image below for direct to Faridisim Photography Facebook