29 Sep 2010

Haram ke sebagai islam makan kat kedai mamak bukan islam ?

Assalamualaikum.

Gambar hiasan


Waktu first2 masuk kolej dulu, i selalu makan kat kedai mamak bawah kolej i. Sampai la 1 day, i dapat tahu yang kedai tu tak ada tulis halal dan nampak tempat sembahyang dorang dalam kedai tu. Kemudian i terfikir, kenapa ramai orang melayu makan kat sini ? Halal ke makanan ni ? Ke mereka ingatkan sume kedai mamak halal ? Ke sebab dorang nak makan roti canai je ?



Tujuan untuk promote roti canai je :D hee


Kawan i sume cakap, dorang orang india sure tak masukkan khinzir walaupun dorang bukan islam. Tapi, difikirkan balik walaupun tak ada khinzir tapi sure dorang main beli je ayam dan daging yang bukan disembelih kan ? Mereka tak titik beratkan sama ada disembelih atau tak sebabnya umat islam patut makan daging yang halal disembelih bukan haram.


Gambar hiasan


I ingat pesanan ustazah yang apa kita makan akan membentuk peribadi kita dan i selalu titikberatkan pasal benda ni. So, i nak tanya u dan i gerenti mesti ramai antara kita yang tak sedar kita ingatkan kedai india bukan islam tu kedai mamak islam tapi sebenarnya tak. I nak tanya kat semua, haram ke makan di kedai mamak yang bukan islam ? I perlukan jawapan dari semua.


14 comments:

  1. arief suke makan kat kedai mamak.
    ;D

    ReplyDelete
  2. kalau ragu2 lebih baik jauhkan . sebab itu boleh jd haram . kalau kau ragu2 halal kedai tu jgn laa g mkn .

    ReplyDelete
  3. leh la layan kedai mamak..
    tapi layan yg patut jew..
    :)

    ReplyDelete
  4. Kalau rasa tak patut, akak hindarilah mamak tu.

    Lagipun sepatutnya semua kedai mamak letakkan tanda HALAL untuk pastikan pemakanan Muslimin2 selamat.

    Tapi kalau tempat tu memang favourite, apa boleh buat? Ada dua pilihan je lah, tanya kedai mamak tu kalau dagingnya halal dari segi hidangan daging/penyembelihan daging halal. Kalau jawapannya jujur atau tidak, itu cerita lain. Ataupun pilih restoran lain yang confirm halal.

    ReplyDelete
  5. lebih elok kalau yang menyediakan makanan untuk kita itu yang mandi wajib macam kita.

    ReplyDelete
  6. simple je..kalau ragu xyah makan..xde sape paksepun kan..lagipun awk bukan kat india atau dinegara yang susah cari makan benda halal..

    ReplyDelete
  7. u macam mana nak taruk ads bawah post mcm u punya sekarang ni ? :(

    ReplyDelete
  8. @saya_arief i pun suka. tapi kalau boleh nak yang halal je :D hehehe

    ReplyDelete
  9. @Anonymous okey dear :) thanks for sharing n info :)

    ReplyDelete
  10. @nizamsani yup betol i setuju :) thanks for sharing

    ReplyDelete
  11. @Fitriey Weinhofen u kena ikot yang dia aja dalam nuffnang tu. masukkan coding ikut dia ajar :)

    ReplyDelete

Sebijik komen dari anda memberikan satu kepuasan impak maksima yang sangat superb. Terima kasih :)



We're specialized in Potrait & Wedding Photography!
If you're searching for a reasonable price and good quality of photographer,
you are right by choosing us! Quality is our priority :)
Click at the image below for direct to Faridisim Photography Facebook