8 Dec 2009

kenapa ada manusia yang suka BERDENDAM?


Kenapa erh ? Aku pun seriously tak taw kenapa ada manusia suka berdendam ni. Setiap orang pernah buat salah setiap orang pernah buat silap. Besar atau kecil susah ke nak maafkan kesalahan orang lain ? Dalam Islam perbuatan dendam memang dikutuk kot. So kenapa masih ada manusia suka berdendam beb ? Tibe2 aku rasa macam nak buat entri pasal topik ni pula. huhu. Sebab tadi aku ada jumpe satu entri ala2 sajak yang agak menarik dari blog sum1. Korang nak baca gak ? okey aku selitkan kat bawah ni. Jom tengok sama2 :)



kenapa orang suka berdendam?
apa yang kau dapat dengan berdendam?
keburukan semata-mata!
aku cukup benci!
lebih-lebih lagi orang yang konon sempurna!
berpura-pura mengaku yang kau mudah memaafkan..
tapi hakikatnya,
kau menyimpan dendam kesumat yang maha hebat!
hei engkau, sedarlah!
kau tetap seorang manusia!
fitrah seorang manusia tu tidak sempurna.
kita berhak marah,
kita berhak menangis,
kita berhak ketawa.
kau kena ingat tu!
semua tu fitrah manusia...
tak salah kau mengekspresikan apa yang kau rasa.
kenapa kau nak berpura-pura baik?
berlagak tak ada apa yang berlaku?
menguntum senyum terpaksa?
padahal dalam hati penuh dendam!
aku penat la dengan engkau..
apa salahnya,
kau bertemu bertentang mata.
berbincang apa yang tak kena.
bukan semua simpan dalam lubuk dada!
engkau, berhentilah berpura!
dendam kau tu tak boleh bawa kemana.
kau tetap perlu selesaikan semuanya.
tak salah kan kalau kau hadapi sahaja masalah tu?
dan terus selesaikannya.
tak perlu berdendam selamanya.
wahai seorang engkau,
berubahlah!
aku akan menanti..


Haa ! amek kaw! haha. Marah gile kot si penulis sajak ni :) Erm. Aku rasa mybe orang yang berdendam ni selalunya orang yang pendiam. Pendapat aku la. Kebanyakan tapi bukan semua ok. Yela sebabnya, orang pendiam selalu dorang ta reti nak ekspress perasaan marah dorang so dat dorang simpan n simpan until la jadi satu dendam. Am i ryte ?

Then2, orang yang pendendam ni selalunya orang yang pandai pura2 baik depan kita belakang2 Tuhan je taw. Yela sebabnye selalu orang yang dendam ni kan dorang cam senyap2 tak puas hati dengan kite tanpa kita taw actually die benci kita n dendam dengan kita. Kenapa erh mesti ada orang macam ni ?

Erm, for me setiap manusia tak sempurna. Tak patut kite nak dendam. If tak suka takpela itu benda normal. But if sampai dendam no comment la beb. huhu. Antara sebab2 dendam ? Erm, kalau pendapat aku mybe sebab ada benda yang pedendam ta puas hati dengan orang yang die dendam tu kot or mybe die jeles or mybe die memang lahir2 dah ada sifat tak suka dengan sume orang. Die benci benci so lama2 jadila dendam.

Haihh. Susah gak an bile nak pk n jawap pasal Dendam ni. Aku just cakap pendapat aku je. Pendapat korang lak cam mana ? Komen la okey ! :)


3 comments:

  1. biasa lah dear, rambut sama hitam, hati siapa tahu, kita bentul love, dier segiempat.. wakakaka..

    ReplyDelete
  2. org yg dendam tp kita tau dia tk puas hti ngan kita dr segi kata2 dia yg pnuh sindiran.itu lbh menyakitkan hati..klu boleh,rasa nk buh pelempang ckup2 kat org yg mcm tu..hanjing btul!

    ReplyDelete

Sebijik komen dari anda memberikan satu kepuasan impak maksima yang sangat superb. Terima kasih :)



We're specialized in Potrait & Wedding Photography!
If you're searching for a reasonable price and good quality of photographer,
you are right by choosing us! Quality is our priority :)
Click at the image below for direct to Faridisim Photography Facebook