6 Feb 2010

Pelan-pelan Kayuh



KLMU :

Semalam aku pergi KLMU untuk servey ke senarai kolej yang menjadi pilihan. Jumpe staff di sana. Memang besar dan wow ! haha. Dia explain semua kena bayar rm24k n dapat potongan rm1500 bermakna cuma perlu bayar rm22500. Intake ada bulan 4 dan kalau nak cepat patotnya hari ni pun boleh masuk. Berita baik, bila aku pergi sana, budak sem3 kos broadcasting tengah buat shooting guna peralatan kamera yang canggih2 dan banyak gile peralatan dorang. Dan aku diterangkan oleh staff kat situ yang mereka tu sume budak broadcasting baru sem3 dan dia bagitahu yang KLMU 80% praktikal. Ok fine, lebih kurang sama macam ex kolej aku. Kire ok la tuh sebab dia kata sem2 je budak2 broadcast sume dah kena keluar buat shoot. Memang beliau katakan benar sebab bukti di depan mata bila aku dan nana lihat dorang tengah sibok2 shoot dan macam2 lagi. Bintang di situ. hehee

Akak tu tnya student mana dulu ? Aku baru jawap M then die cakap MIIM ? Lepastuh die tanya sebab apa benti ? Aku baru lagi jawap M dia kata MQA ? haha. Agak lawak di situ. Dan paling mengejutkan bila dia cakap ' Saya dah tahu pasal MIIM sebab banyak student MIIM pindah sini. MIIM memang ada masalah MQA disebabkan dorang ada masalah dengan kementerian'. Then aku diam n nana tersentap. Malas nak amek taw dah. Apa aku kesah. haha. Berita sedih bila dorang menerangkan berkenaan pinjaman dan pembayaran. Bayar untuk pendaftaran cuma rm300 tak salah aku lupa. Dan kemudian aku cakap pasal ptptn boleh transfer ke tak ? Lepastuh die kata, its depends on budi bicara orang PTPTN dan die suruh aku dan nana pergi cepat ke PTPTN untuk stopkan PTPTN kitaorang dan tanya macam2 di sana.


PTPTN :

Akak tu menerangkang walau macam mana pun duit pinjaman tak boleh transfer. Hell mati ! haha. Akak tu cakap kena settle kan dulu pinjaman yang dah masuk bermakna rm4k yang kitaorang dah dapat tuh dulu then baru boleh pindah kolej baru dan buat pinjaman balik. Ok aku kol mak aku. Mak aku releks cool. haha.


Hikmah di sini :

Terima kasih tuhan sebab bagi aku klu awal2 untuk berhenti. Kalau tak, aku terpaksa untuk bayar banyak lagi duit lebih dari rm4k kalau aku stay lama di kolej lama aku. Mati berdarah aku dibuatnya nak membayar balik untuk pindah kolej baru. huhu. So, nasib menyebelahi aku sebab aku pindah awal dan tak terlalu banyak duit perlu dibayar. Cuba kalau sem5 tibe aku berhenti ? Gila kau alamatnya sampai bile aku tak sambung belajar. haha


Conclusion :

Slow2 kayuh. Aku dan nana ambil keputusan nak kerja dulu sementara untuk kumpul duit cukup rm4k then baru sambung belajar. Dan sambil bekerja kitaorang akan slow2 survey dari satu kolej ke satu kolej. Kitaorang baik taw sebab nak bayar sendiri. huhu. Erm, aku dah taknak susahkan mak bapak aku habis duit banyak2 biar aku yang hutang aku yang bayar. Akak aku cakap, kalau nak belajar tu tak kire usia nak ikotkan kat ipta ramai yang dah tua still nak belajar. Betol apa yang dia katakan aku setuju sangat. Sebab nanti pun aku nak ambil master mungking time tu anak aku dah tiga. haha. Dan dalam perancangan juga kemungkinan aku nak ambil foundation je setahun then terus dgree 3tahun. Seronok kan ? Tapi ini semua perancangan. Apa2 pun yang berlaku aku akan sentiasa belajar untuk masa depan aku. Education sangat penting dalam dunia sekarang..


Berita gembira :

Aku dengan nana kalau ada rezeki akan kerja dekat tempat kakak aku. Satu jam rm10 ringgit. Dalam sebulan kalau rajin insyaallah boleh dapat rm4k. Paling sikit rm2k. Seronok tak ? hehe. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Semua ni ada hikmah. Mak aku cakap susah2 dahulu senang2 kemudian. Buktinya, kakak aku pun masalah juga dulu dengan study tapi sekarang die dah nak habes dgree dan mybe ada rezeki sambung master. huhu




1 comment:

  1. saya nak tanya klu nak berhenti kolej apa soalan yg akan pihak kolej tnya??

    ReplyDelete

Sebijik komen dari anda memberikan satu kepuasan impak maksima yang sangat superb. Terima kasih :)



We're specialized in Potrait & Wedding Photography!
If you're searching for a reasonable price and good quality of photographer,
you are right by choosing us! Quality is our priority :)
Click at the image below for direct to Faridisim Photography Facebook